lördag 28 augusti 2010

...eller inte

Ja, med tanke på mit första inlägg alltså!

Av någon anledning visade det sig att precis det absolut sista jag ville göra
under semestern var att sitta framför datorn, men å andra sidan har jag hunnit läsa en del.

En av favoriterna som jag måste tipsa om redan nu trots att jag inte ens läst ut den än,
är Steve Sem-Sandbergs De fattiga i Lodz, som vann Augustpriset förra året. Jag gillar, helt enkelt.

Några av de andra är:

James Frey Bright Shiny Morning

Douglas Kennedy The woman in fifth

Alaa Al-Aswany Chicago

Paolo Giordano Primtalens ensamhet

Lloyd Jones Mr Pip


Mr Pip fick mig dessutom att återigen påbörja Great Expectations, som jag börjat läsa flera gånger förut men sen av någon anledning bara blivit liggande. Nu läser jag en nyöversättning vilket kanske förklarar att det känns så mycket enklare att läsa den nu...hittills i alla fall.

Skriver kanske några små rader om någon av böckerna senare, men skulle jag rangordna dem nu, så ligger Chicago i topp och The woman in fifth längst ner.

Happy höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar