onsdag 4 augusti 2010

Det eviga sökandet efter en ny Scarpetta...

Jag vet inte om jag självmant kommit att tänka på Scarpetta om det inte vore för att James Patterson blurbar om Patricia Cornwell på framsidan av denna bok. Men när jag nu tänker på det finns vissa likheter. Kathryn Fox' Bloodborn handlar om Anya Crichton, en kvinnlig rättsläkare med väldigt engagemang för jobbet, och ett inte alltför rikt socialt liv, enda sonen bor hos exmaken och vännerna är upptagna poliser eller jurister. Hon är uppburen inom sitt område, en expert som dessutom är en eftertraktad föreläsare. Likt Scarpetta dras hon in i de fall hon arbetar med, och naturligtvis blir även hon hotad till livet... Boken börjar med att en ung flicka hittas död, samma dag som hon skulle vittna mot bröderna Harbourn, självmord ser det ut som, men är det verkligen säkert? Och kommer bröderna Harbourn nu komma undan? Snart nog får hon fullt upp med ett annat fall, ett brutalt mord/överfall på två systrar, samtidigt som en vän behöver hjälp att avslöja mörka familjehemligheter. Spännande nog, om än lite spretig intrig, men Dr Crichton är en trevlig bekantskap! Och vem kan motstå rättsläkare? Titeln syftar dels på (hoppas jag inte säger för mkt nu!) upplösningen av ett av fallen, men också ett resonemang som förs genom boken, om ärftlighet och miljö- hur man blir den man blir. Apropå miljö, så utspelar sig boken i Australien, och det jag själv hade önskat vore väl kanske lite mer lokalfärg! Man får lite när Anya tröstas av en kommissarie: Mate, you did nothing wrong!, men mer sånt, tack. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar