måndag 13 september 2010

Utan ett ord



Den här boken tyckte jag lät intressant redan när den gavs ut så jag skrev upp författare och titel någonstans, och glömde bort det, ända tills jag såg den på biblioteket för någon vecka sedan. Så kan det gå! Men nu har jag läst den till slut, och behållningen är just det som jag fastnade för initialt: intrigen. Fjortonåriga Cynthia vaknar morgonen efter ett gräl med sina föräldrar för att finna huset tomt. Hela familjen, föräldrarna och den äldre brodern, är borta. Spårlöst borta visar det sig.

Tjugo år senare deltar Cynthia i ett program om olösta fall i förhoppning om att få reda på vad som egentligen hände hennes familj den där kvällen. Och naturligtvis finns det någon som vet...

Även fast man hyfsat tidigt kan ana sig till en del av upplösningen så gör det inte så mycket. Vägen dit är tillräckligt spännande för att man ska sitta kvar och läsa, och som sig bör finns dessutom lite sidointriger. Berättare i boken (förutom första kapitlet) är Cynthias man Terry Archer, ett snyggt grepp som ger historien lite extra nerv. För hur mycket vet man om en annan människa, egentligen?

Som sagt, spännande.
Bra höstläsning dessutom, tänk med en kopp te framför en brasa en lite halvruggig dag.


Utan ett ord av Linwood Barclay, Kabusa böcker, 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar